Hvem skal samle handsken op? – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Computerbaseret matematikunderv. > Nyhedsarkiv > Artikler og publikationer > Hvem skal samle handsk...

28. august 2015

Hvem skal samle handsken op?

Fra MONA 2015-2

Kommentar til "Udfordringer ved undervisning i enzymer", MONA 2015‑1, s. 49‑65. Af Henrik Peter Bang, Niels Grønbæk og Claus Richard Larsen.

I artiklen “Udfordringer ved undervisning i enzymer” anføres de studerendes matematikberedskab som en væsentlig stopklods. Problematikken er velkendt og ældgammel:

Matematikken visner når den omplantes til nye faglige bede, og for at blive i billedet, skylden lægges oftest på planteskolen, snarere end på den nye gartner.

I artiklen anføres, at mange studerende i det betragtede kursus ikke formår at følge og fatte omskrivningen fra Michaelis-Menten ligningen til Lineweaver-Burk ligningen endsige indser formålet med de besværlige manipulationer.

> Læs hele kommentaren